E-mailmarketing

Het juist toepassen van E-mailmarketing levert extra attentie en omzet op. Het is een mooi kanaal om informatie naar je klanten te zenden. Je bedrijf plukt vruchten van het slim inzetten van E-mailmarketing. Hoe je dit doet en waar je rekening mee moet houden beschrijf ik hieronder.

Hoe stuur ik de beste E-mail?

Als je net begint met het sturen van e-mails namens je bedrijf en je wil hier nog geen budget aan spenderen dan biedt Mailchimp de oplossing. Via Mailchimp kun je gratis e-mailmarketing toepassen. Met de betaalde variant van Mailchimp heb je meer mogelijkheden. Hieronder beschrijf ik hoe de juiste e-mail bij de juiste persoon terecht komt.

AB testen

Met AB testen wordt het versturen van twee verschillende e-mails naar een kleine doelgroep bedoeld. De e-mails worden met elkaar vergeleken. Zaken die vergeleken worden zijn bijvoorbeeld hoe vaak de e-mail geopend is, hoeveel bezoekers er doorklikken naar je website en hoeveel bezoekers overgaan tot aankoop van een product. De e-mail die het meest succesvol is wordt uiteindelijk verstuurd naar de rest van je klanten. Hierdoor zorg je ervoor dat de beste e-mail bij je klanten terecht komt. Wanneer je gebruik maakt van een betaalt e-mailpakket kun je al de statistieken inzien. Hierdoor kun je opmaken welke e-mails het goed doen en welke het minder goed doen. Het is de kunst deze te analyseren en door te pakken met goed lopende e-mails. 

Segmenteer je klanten in klantgroepen

Stel je hebt een wijnwebwinkel en je wil een rode wijn onder de aandacht brengen door middel van een e-mailactie. Dan is het effectiever wanneer je deze e-mail stuurt naar al je klanten die in het verleden rode wijn bij je hebben besteld dan wanneer je deze e-mail naar al je klanten stuurt. Liefhebbers van enkel witte wijn zullen deze e-mail minder boeien en sneller weg klikken. Wanneer het een rode wijn uit de Franse Bordeaux is kun je een nog gerichtere doelgroep aanspreken. Als targeting kun je dan liefhebbers van rode Bordeaux wijn pakken. Zie je wat er is gebeurt? We zijn nog dieper gaan targeten en dus relevanter voor de ontvanger. Een juiste doelgroep targeting is van cruciaal belang. In de meeste e-mailmarketingsoftware heb je de optie om je klantenbestand te onderverdelen in verschillende klantgroepen, maak hier gebruik van.

Frequentie versturen nieuwsbrief of actie

Tegenwoordig vliegen de nieuwsbrieven en acties je om de oren. Zorg ervoor dat je niet te vaak een nieuwsbrief of actie stuurt. Wanneer dit voor de ontvanger voelt als spam zal de ontvangen zich uitschrijven. Ook bij het versturen van e-mails is het verstandig vooraf helder te hebben wat en wie je wil bereiken. Hoe relevanter en specifieker je voor de lezer bent, hoe meer impact je maakt.

Ben je van plan E-mailmarketing in te zetten voor je bedrijf?