Linkbuilding

Naarmate er meer websites met een link naar je website verwijzen, wordt je website krachtiger binnen de zoekmachines. Belangrijk bij het vergaren van verwijzende links naar je website is dat de websites waarop een linkje staat naar je website ook iets te maken hebben met de goederen of diensten die je aanbiedt. Hoe meer autoriteit en relevantie een website heeft die een link naar jouw website plaatst, hoe krachtiger je website zal worden. Wanneer je cosmetica producten verkoopt heeft het bijvoorbeeld geen zin een bouwbedrijf naar je website te laten verwijzen. Bezoekers van de website van het bouwbedrijf zijn namelijk niet op zoek naar cosmetica producten. De link zou wel relevant zijn wanneer een kapperswebsite naar je website zou verwijzen met cosmetica producten.

Zorg er bij linkbuilden altijd voor dat links op een natuurlijke manier naar je website verwijzen. Ons advies is om nooit verwijzende links in te kopen. Wanneer je dit doet kan Google je een penalty geven waardoor je resultaten binnen de zoekmachines drastisch verminderen. Het is de kunst dat geleidelijk aan er steeds meer links naar je website verwijzen. Wanneer je bijvoorbeeld van de een op andere dag er honderden links bij krijgt omdat je links hebt gekocht dan zal dit gesignaleerd worden bij de zoekmachines en er een sanctie worden opgelegd.

Linkbuilding technieken

Er zijn een aantal linkbuilding technieken waarmee je meer links naar je website kan vergaren. Welke technieken er zijn en hoe je deze kan toepassen wordt hieronder beschreven.   

ABC linkruil
Bij een ABC linkruil zijn drie websites betrokken welke onderverdeeld zijn in website A, B en C. Partij A doet bij partij B het verzoek tot een linkruil. Wanneer partij B instemt met de linkruil plaatst partij A de link niet op website A maar op website C. Hierdoor krijgt website A meer linkwaarde omdat vanuit website B een link wordt geplaatst. Website A hoeft geen linkwaarde af te staan omdat er vanaf website A geen link wordt geplaatst maar deze vanaf een andere website komt.

Het bovenstaande is een vrij technisch verhaal. Vaak komt het erop neer dat een webwinkel A bij een andere webwinkel B een linkruil verzoek doet. Webwinkel A beheert bijvoorbeeld ook nog een startpagina C. Webwinkel B plaatst een link naar webwinkel A, webwinkel A zet een link op de startpagina C naar webwinkel B.

Zelf ben ik geen voorstander van de ABC linkruil strategie omdat dit een verkapte manier is van kunstmatig links vergaren. Ook hebben zoekmachines tegenwoordig de slimheid om door middel van linkanalyses te traceren dat websites aan elkaar gekoppeld zijn wat je een penalty kan opleveren. Daarnaast krijg je links vanaf websites die niet al te krachtig zijn, een website met een hoge pagerank zal niet deelnemen aan een ABC linkruil. Pas dus op met het toepassen van ABC linkruilen.

Gebruik bloggers, vloggers en influencers
Tegenwoordig hebben bloggers, vloggers en influencers veel autoriteit op het internet. Zij kunnen ervoor zorgen dat een product of dienst massaal wordt gekocht en/of onder de aandacht wordt gebracht. Wanneer een webwinkel in wijn, wijnen laat proeven aan een bekende wijn blogger, en de wijn blogger is enthousiast over de wijn en schrijft hierover een artikel met link naar deze wijn dan heb je autoriteit en relevantie te pakken. Op deze manier vergaar je hoogstaande links naar je website.   

Interne links
Gebruik interne links op je eigen website. Zo laat je aan de zoekmachines zien dat je website over een juiste linkstructuur beschikt. Let wel op dat je intern linkt naar relevante andere pagina’s die te maken met het onderwerp waarover je pagina gaat.

Ben uniek en zorg dat er over je geschreven wordt
Dit is de belangrijkste factor wanneer je aan de slag gaat met linkbuilden. Wanneer je positief onder de aandacht wordt gebracht en er spontaan links naar je website worden geplaatst zal je website een boost krijgen binnen de zoekmachines. Onlangs ging een van mijn klanten een nieuw product lanceren. Ik heb ze geadviseerd om bij de lancering van dit product media uit te nodigen die nieuwsgierig waren naar dit nieuwe product. Gevolg van deze uitnodiging was dat er in de media veel positieve berichten kwamen over dit nieuwe product met links naar de website.