Local Search

Voor bedrijven die voornamelijk in hun eigen plaats of regio werken is Local Search de manier om extra klanten te genereren. Dit kan door je met onlinemarketingstrategieën te richten op lokale klanten. Hoe je dit doet leg ik hieronder uit.

Regionaal adverteren via Google AdWords

Google AdWords is een perfect medium waarmee je klanten uit je omgeving kan bereiken. Het is mogelijk je advertenties te tonen aan klanten die zich binnen een bepaalde straal rondom je bedrijf bevinden. Een van mijn opdrachtgevers heeft een steigerverhuur bedrijf. Wanneer er binnen een straal van 30 km rondom dit steigerverhuur bedrijf via Google wordt gezocht op zoektermen als ‘gevelsteiger huren’ en ‘steiger huren’ wordt er een advertentie getoond. Wanneer bezoekers op deze advertentie klikken komen ze op een pagina van mijn klant terecht waarop ze een offerte voor het huren van een steiger kunnen opvragen. Door je te richten op regionale klanten die relevante zoektermen gebruiken zorg je ervoor dat je offerte aanvragen binnen krijgt van de klantgroep die je als klant wil hebben. Voor een steigerverhuur bedrijf uit Limburg is het niet rendabel een steiger in de randstad op te gaan opbouwen gezien de lange reisafstand met bijbehorende reiskosten. Wanneer je in deze situatie landelijk adverteert geef je onnodig marketingbudget uit. Door je op lokale klanten te focussen hou je je advertentiekomsten binnen de perken. Lokaal adverteren is ook mogelijk op Social Media kanalen zoals Facebook, Instagram en LinkedIn.

Google Local Pack

Wanneer je in Google zoekt naar een schilder worden bovenaan in de zoekresultaten de gegevens van regionale schildersbedrijven getoond. Door je Google Pack goed in te richten wordt je getoond bij de juiste zoekopdrachten en in de juiste regio’s. Hoe je je Google Pack optimaliseert beschrijf ik hieronder.

Om je Google Local Pack te optimaliseren heb je een Google Bedrijfspagina nodig. Deze kun je gratis aanmaken in Google Mijn Bedrijf. De website van je bedrijf kun je koppelen aan je Google Mijn Bedrijf pagina. Door op je bedrijfspagina aan te geven waar je bedrijf zit gevestigd en duidelijk te vermelden welke producten of diensten je aanbiedt zorg je ervoor dat je een goede positie krijgt binnen de lokale zoekopdrachten voor bedrijven. Het op Google getoond worden tussen de lokale bedrijven is gratis, ook wanneer bezoekers op jouw bedrijf klikken.