Search Engine Advertising (SEA)

Door middel van Search Engine Advertising kun je adverteren binnen zoekmachines. Dit kan op verschillende zoekkanalen zoals Google, BING en YouTube. SEA is de snelste manier naar extra websitebezoekers en omzet. Door het slim inzetten van deze onlinemarketingtechniek boeken bedrijven dagelijks rendement. Welke platformen er zijn en hoe dit in zijn werk gaat beschrijf ik hieronder.  

Google AdWords

AdWords is het advertentieprogramma van Google waarmee bedrijven kunnen adverteren op zoekkanalen van Google zoals Google en YouTube. Met adverteren via Google AdWords is alles mogelijk. Wanneer je besluit om te gaan adverteren via AdWords is mijn advies je altijd te laten begeleiden door een SEA expert of dit volledig uit te besteden. Dit omdat je je advertentiebudget maar een keer kan uitgeven, en een paar verkeerde instellingen ertoe kan leiden dat je onnodig veel advertentiebudget verspilt.  

Wanneer een bezoeker op Google een zoekopdracht ingeeft worden bovenaan of aan de zijkant advertenties getoond. De getoonde advertenties zijn advertenties van bedrijven die opdracht hebben gegeven deze advertentie te tonen bij het gebruikte zoekwoord. Wanneer er op de advertentie geklikt wordt dan betaald het bedrijf een bedrag aan Google. In marketingtermen noemen ze dit de costs per klik (CPC). Hoe hoog de CPC is, is afhankelijk van hoeveel concurrentie er is op de zoekterm. Adverteren op woorden zoals `Geld lenen’ kost meer dan € 10,- per klik, terwijl adverteren op zoekwoorden zoals `Gevelsteiger huren’  slechts € 0,25 per klik kost. Wanneer je gaat adverteren via AdWords heb je de mogelijkheid je advertenties te tonen op Google, YouTube en andere zoekpartners van Google.

Meten is weten, ook bij online marketing!

Conversies bijhouden
Een goede onlinemarketeer meet al zijn resultaten. Wanneer je online gaat adverteren is het mogelijk alles door te meten. Je kunt onder andere bijhouden hoeveel bezoekers die binnenkomen via je advertenties overgaan tot aankoop van een product of dienst. Ook kun je meten hoeveel offertes er worden opgevraagd op basis van je uitstaande advertenties. Het doel wat je wil meten kun je zelf bepalen en instellen, dit noemen ze conversie. Conversie is bijvoorbeeld een aankoop of offerte aanvraag.

Return On Investment (ROI)
Je kunt AdWords dusdanig inrichten dat er wordt gemeten hoeveel aankopen je binnenkrijgt, wat je advertentiekosten zijn en wat je opbrengst is. Door dit bij te houden heb je inzage of je lopende advertenties rendabel zijn. Pas als nauwkeurig wordt bijgehouden wat de resultaten van je SEA campagnes zijn kun je deze gericht bijsturen. Ook bij Return On Investment heb ik een voorbeeldje. Als de inkoopprijs van je product € 10,- is en de verkoopprijs hiervan is € 20,- dan bedraagt de nettowinst € 10,-. Als blijkt dat je advertentiekosten per verkocht product € 5,- zijn dan betekend dat je online advertenties rendabel zijn. Je houdt dan € 5,- winst per verkocht product over na aftrek van je advertentiekosten en inkoopkosten.

Door de gemaakte kosten en opbrengsten per product, advertentie en productcategorie inzichtelijk te maken berekenen we welke Search Engine Advertising campagnes rendabel zijn. Hierdoor halen wij een zo’n hoog mogelijk rendement voor onze klanten.

Adverteren via BING & Yahoo

BING en Yahoo werkt hetzelfde als AdWords, het enige verschil is dat BING onderdeel uitmaakt van Microsoft en Yahoo van de Alibaba Group. Advertenties die je in BING en Yahoo maakt worden niet op Google maar wel op de zoekmachines BING, DuckDuckGo en/of Yahoo getoond. Het voordeel van adverteren via deze kanalen is dat de advertentiekosten gemiddeld een stuk lager liggen dan bij AdWords. Dit komt omdat nog niet veel bedrijven adverteren via deze kanalen en er hier dus minder concurrentie is waardoor er minder tegen elkaar wordt opgeboden en de CPC laag blijft. Ook met BING en Yahoo halen wij succesvolle resultaten. 

Benieuwd welke Search Engine Advertising kanalen het beste kunnen worden ingezet voor jouw bedrijf? Wij denken graag met je mee!