Search Engine Optimalisation (SEO)

Search Engine Optimalisation zijn werkzaamheden die ervoor zorgen dat je website een zo goed mogelijke positie krijgt binnen de zoekmachines. Regelmatig wordt mij de vraag gesteld hoe je ervoor kan zorgen dat je bovenaan op Google komt te staan. Hoe hoog je positie in Google is wordt bepaald door een algoritme. Het algoritme is een samenspel van meerdere factoren waarmee bepaald wordt hoe hoog de positie van een website zal zijn op zoekmachines. Hieronder leg ik uit van welke factoren dat afhankelijk is.

Content

Het is belangrijk aan zoekmachines zoals Google te laten weten waar de pagina’s van je website over gaan. Door een goed samenspel in je teksten laat je bezoekers en dus ook de zoekmachines weten waar een pagina over gaat. Om dit duidelijk te maken is het belangrijk dat je in de titel van de pagina het onderwerp vermeld waarover de pagina gaat. Ook is het van belang tussenkoppen te gebruiken met relevante onderwerpen die gerelateerd zijn aan het onderwerp. Vanzelfsprekend is het dat je door goede teksten met unieke content bezoekers laat weten waar de pagina over gaat.

Techniek en snelheid van je website

Hoe sneller en gebruiksvriendelijker een website is, hoe hoger je website zal ranken ten opzichte van een minder snelle en gebruiksvriendelijke website. Het is hierdoor van belang de snelheid van je website te optimaliseren. Google heeft een tool waarmee je gratis de snelheid van je site kan meten. Dit kan met de tool PageSpeed Insights. Deze tool laat je zien hoe snel je website is en geeft aanbevelingen hoe je je website nog sneller kan maken.

Door het genereren van een gestructureerde en duidelijke sitemap laat je zoekmachines weten in welke onderwerpen, categorieën en producten je website is onderverdeeld. Door meta taggs, titels en beschrijvingen goed te vullen geef je aan waar je pagina’s over gaan. Je gemaakte meta beschrijvingen en titels worden getoond in de zoekmachines. Wanneer je deze invulvelden leeg laat halen zoekmachines zelf informatie op waar ze denken dat je pagina over gaat.

Refererende links naar je website

Hoe meer links er naar je website refereren, hoe krachtiger deze zal zijn. Wel is het van belang kwalitatieve links naar je website te laten verwijzen. Hiermee bedoel ik dat wanneer je een schildersbedrijf hebt, het goed is wanneer een website waar klanten offertes voor schilderwerken kunnen plaatsen een linkje naar je website plaatsen. Ik ben een voorstander van kwalitatief linkbuilen en adviseer klanten altijd uitsluitend links op websites te genereren die iets met je product of dienst te maken hebben. Je link op een website moet een meerwaarde zijn voor de bezoeker van die desbetreffende website.

Pagina autoriteit

Hoe hoger je pagina autoriteit is, hoe sneller zoekmachines zaken van je website oppakken. Wanneer de nieuwssite Nu.nl een nieuw artikel plaatst wordt deze vrijwel direct opgehaald door Google en getoond binnen de zoekresultaten. Wanneer een respectievelijk kleinere lokale nieuwssite eenzelfde artikel zal plaatsen komt deze lager te staan in de zoekresultaten en kan het langer duren voordat het artikel gepubliceerd is op Google. Dit komt omdat Nu.nl een hogere autoriteit heeft dan de lokale nieuwssite.

Klantbeoordelingen

Klantbeoordelingen gaan steeds meer bepalen hoe je website gepositioneerd wordt. Een website in bijvoorbeeld elektronica artikelen met slechte beoordelingen zal lager staan dan een website met goede beoordelingen. Wij adviseren daarom een goed en gebruiksvriendelijk review platform zoals Trustpilot of Webwinkelkeur te gebruiken. Hierop kunnen klanten een beoordeling/review achterlaten met wat ze van je aangeboden goederen of diensten vinden.