Social

Op Social Media schieten de kiekjes je om de oren. Als bedrijf kun je hier slim op inspelen. Je hebt als bedrijf net zoals op Google de mogelijkheid om te adverteren via Social Media. Nederlanders zijn sterk vertegenwoordigt op diverse Social Media kanalen. Op welke kanalen er welke leeftijdscategorieën zijn vertegenwoordigt door Nederlanders kun je zien in het onderstaand schema.
Gebruikers
% gebruik
15-19 jaar
20-39 jaar
40-64 jaar
65-79 jaar
80+
11,5 miljoen
Whatsapp
97%
93%
86%
67%
38%
10,2 miljoen
Facebook
72%
89%
77%
69%
58%
8 miljoen
YouTube
86%
74%
54%
38%
21%
4,4 miljoen
LinkedIn
12%
45%
36%
14%
7%
4,5 miljoen
Instagram
73%
46%
22%
9%
6%
2,8 miljoen
Twitter
23%
26%
21%
9%
9%
3 miljoen
Pinterest
19%
30%
21%
12%
8%
2,4 miljoen
Snapchat
72%
32%
7%
1%
1%

Adverteren via Social Media

Op je tijdlijn zie je naast posts van kennissen, familie en vrienden ook reclames voorbij komen. Ook met adverteren via Social Media kun je targeten bij welke doelgroep je de advertentie wil tonen. Omdat Social Media giganten zo goed als alles weten over de interesses en demografische gegevens van gebruikers is het mogelijk gericht te adverteren. Wanneer je bijvoorbeeld weet dat Bordeaux wijn liefhebbers een leeftijd vanaf 45 jaar hebben kun je ervoor kiezen je advertenties enkel te tonen aan personen met een leeftijd vanaf 45 jaar én interesse in wijn hebben. De kans dat deze doelgroep overgaat tot aankoop van je product is velen malen groter dan wanneer je je advertentie aan al de Social Media gebruikers toont. Het is dus van cruciaal belang om te weten aan welke doelgroep je je advertenties wil tonen en je advertentiecampagnes hierop in te stellen.

Welke Social Media kanalen zijn er en welke doelgroep is daarop vertegenwoordigt?

In het schema bovenaan op deze pagina kun je zien hoeveel procent van welke doelgroep bepaalde Social Media kanalen gebruikt. Hieronder volgt een toelichting op de belangrijkste kanalen waarop je als bedrijf op kunt adverteren.

Facebook
Het grootste Social Media kanaal is Facebook. Een trend van de laatste tijd is dat steeds meer jeugd uitstapt bij Facebook. Nieuwe jongeren melden zich niet aan via dit platform. Omdat Facebook bijna alles van de gebruikers weet is het een perfect geschikt medium om op te adverteren.

Instagram
Op Instagram worden zo goed als alleen foto’s getoond. Nadat Facebook slecht in het nieuws kwam zijn er een hoop gebruikers overgestapt naar Instagram. Saillant detail is dat Instagram onderdeel is van Facebook. Op Instagram is een vrij gevarieerde doelgroep te vinden. De senioren (50+) zijn hier wat minder vertegenwoordigt. 

Snapchat
Foto’s die gebruikers hierop posten verdwijnen automatisch na een x aantal seconden. Dit platform is vooral in trek bij jongeren.

LinkedIn
Dit is een zakelijk medium waar personen met elkaar in contact kunnen komen. Ook via LinkedIn kun je adverteren. Dit is met name interessant om bedrijven of medewerkers daarvan te bereiken. Indien je een business to business bedrijf bent is LinkedIn het platform om potentiële klanten te bereiken.

Via Social Media geef je een merk of bedrijf extra attentie. Door contact met ons op te nemen kom je erachter hoe we dit voor jouw organisatie gaan inzetten.